2017. augusztus 2., szerda

Horgolósuli 4. lecke - Recehorgolás alapok (Filet)

Gondoltam, ma stílust váltunk... megismerkedünk a recehorgoláshoz szükséges alapokkal és házi feladatként mutatok a végén pár elkészítendő mintát.

Nem kell megijedni ettől a technikától sem, mert nem bonyolult, hanem inkább idő-, türelem igényes.
Régen (és újabban ismét) ezzel a technikával készítették a függönyöket, a hímzett, vagy nem hímzett ágyneműhuzatok szélét, ez volt a törölközők végén, a ruházatok csipkedíszei voltak, csodálatos asztalterítők, futók... Mostanság blúzokat horgolnak recehorgolással, hiszen a trendi visszafordult a 70-es évek hippiválágához.

Minél finomabb, vékonyabb (kizárólag pamut alapanyagú) fonalból dolgozunk, annál mutatósabb lesz a végeredmény!

A technika alapja nagyon egyszerű - mint a "nagyi-minta": 1 pálca - 2 láncszem. Ezzel a mintával indítunk, ez a lyuksor. Készítsünk egy kb. 28-30 szemes láncszemsort, majd 1 EP-val öltsünk vissza az 5. szembe. (1. lik :-), ezután 2 láncszem és a következő pálca a 3. szemre, 2 láncszem stb...



Az alkalmazott pamut és tű elég vastag, éppen azért, hogy jobban lehessen látni a munka menetét. (bocs)

Minden új sorban, amelyik lyuk-mintával indul - 5 láncszemmel fordulunk, amelyik nem, ott csak 3-mal.


A következőkben minden második lyukat "betömjük" :-) - azaz két egyráhajtásos pálca kerül a két "oszlop" közé. Ez ennek a technikának a lényege!





Ez a nagyobb lyukas minta függönykészítéshez lehet alkalmasabb, kétráhajtásos pálcákkal, 3 szemet kell átugrani 3 láncszemmel.




A tömött kockákat 2 láncszemes ívekkel kell átugrani - ha a minta úgy kívánja.
Mutatok ilyen mintákat:
Ez a szép kis minta (HÁZI FELADAT! :-) 37 kockával indul, azaz akkor 111 + 3 szemmel kell kezdeni a munkát lyuksorral. A 2. sorban már csak a két szélén van egy-egy lyuk, a többi tömött. A 3. sorban 1 lyuk 1 tömött a végéig lyuk....stb. Lehet könnyen olvasni a mintát!
Na, kíváncsi leszek, ki mer belevágni?!
Van még mintám, ezzel is lehet próbálkozni:



És én is megmutatok egyet a munkáim közül, amelyhez van egy igazi maffia-történetem:

- Ülök a vonaton, pontosabban a Sziciliáról átkelő vonatszállító kompon - nincs rajtam a szandi, feltettem a szemben lévő ülésre a lábam... A bőröndöm félig nyitva van, mert flakonok kandikálnak ki belőle, amiben vizes vattával betekert leanderek könyörögnek levegőért... a lábam közt egy kis olasz horgolós füzet (Filet), egy csodaszép mintánál kihajtva... a horgolócérna szintén a bőröndből kígyózik, én pedig öltögetek... már miért ne öltögetnék? :-D
Olyan meleg volt, mint itthon mostantájt...
Egyre többen érkeztek a vonatra...


Mellém ült egy férfi - meg ne kérdezzétek, hogy "Na és??!! Milyen volt? " - mert nem tudom, mert szótlan volt és olyan félelmetes volt a légköre - ezt nem tudom megmagyarázni, de az tuti hogy a hurkok közül nem mertem felnézni... Csak ketten voltunk, még állt a vonat, volt még kb egy negyedóra az indulásig...


Azután idegesen felállt, kiment a folyosóra, le-föl, majd visszaült, egy szót sem szólt... majd jött valaki, aki azonnal melléült és halkan beszélni kezdtek. Nem értek sziciliaiul, de biztos elhangzott az is, hogy "szerintük ketten vannak-e?" ! És előkerült a férfi zsebéből egy kis fehér csomag! Én annyira, de annyira figyeltem a mintát, már, hogy el ne rontsam... és ha belehajolok a füzetbe, akkor oldalra tudok pillantani, hogy mi folyik ott mellettem. A férfi átvette a csomagot, és - gondolom én elment a budiba, hogy leellenőrizze nem durumbot kapott-e... :-)

Azalatt a másik fickó előszedett a tárcát a zsebéből, és ott láttam meg a gatyájába csúsztatva a foglalatot is!!! Hát én majd be....! Nem tudom, hogy nézhettem ki, vagy mi... de visszajött közben az "utitársam", mosolygott - már hatott volna? :-) - jó sok lírát kiszámolt, összehajtotta, a másik eltette és szépen elmentek a fenébe... Én se köpni, se nyelni. Úgy eltettem a filét, mint a huzat! Felálltam, nagy levegőt vettem, lehúztam az ablakot, majdnem sírtam... mikor visszaültem, a fülkében már 4-en voltunk... ment a traccs, meg az ordítás... drága Italia!!! Ezt a kis megviselt terítőm nagyon, de nagyon szeretem! :-)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Hiba történt a modul működésében